1397/05/07

شی مرموز فضایی ستاره شناسان سراسر دنیا را بهت زده کرد

یک شی مرموز فضایی با نمایان شدن در فضای کیهانی، ستاره‌شناسان را مبهوت خود ساخته و آن‌ها را به گمانه زنی‌های متعدد واداشته است. این شی مرموز فضایی در کهکشان همسایه مشاهده شده و منجمان را وادار به خیال‌پردازی و پرسیدن سوالات متعدد کرده است. این شی مرموز فضایی هفته گذشته و در آسمان هاوایی رصد شد. ستاره‌شناسان...
شی مرموز فضایی ستاره شناسان سراسر دنیا را بهت زده کرد

این شی مرموز فضایی در کهکشان همسایه مشاهده شده و منجمان را وادار به خیال‌پردازی و پرسیدن سوالات متعدد کرده است. این شی مرموز فضایی هفته گذشته و در آسمان هاوایی رصد شد. ستاره‌شناسان با مشاهده آن به محل اعزام شده‌اند که جملگی آن‌ها درصدد فهم منبع نورهای متناوب و درخشان این شی هستند.
استفان اسمارت، نخستین کسی بود که موفق به مشاهده این شی مرموز فضایی شد. اسمارت، اخترفیزیکدانی از دانشگاه کویینز و عضو ارشد اطلس سوروی در هاوایی است. وی در خصوص این شی مشکوک می گوید که تاکنون چنین پدیده‌ای را در فضا مشاهده نکرده است.
شی مرموز فضایی با رفتارهایی مشابه با یک سوپرنوا
گزارش مربوط به مشاهده این شی مرموز فضایی برای نخستین بار توسط منجم تلگرام، که یک سرویس خدماتی آنلاین است منتشر شد. این سرویس به ستاره شناسان این امکان را می‌دهد تا مشاهدات خود را به سرعت مخابره کنند.
سایت ستاره شناسی که از طریق آن اسمارت موفق به مشاهده این شی شد AT2018cow نام دارد. بر این اساس شی مرموز فضایی را the cow نامیدند. به‌طور کلی در خصوص چنین پدیده‌ایی چند هفته طول می‌کشد تا نور ساطع شده به بالاترین حد درخشندگی برسد، اما در خصوص این شی شاهد بوده‌ایم که نور ساطع شده طی سه روز به ۱۰ برابر رسیده است و درخشندگی آن در حد یک سوپرنووای عادی است.
ویژگی‌های جالب این پدیده باعث شده تا تیم‌های مختلفی از قاره‌ها و کشورهای مختلف به مشاهده و رصد آن بپردازند که نشان از منحصر به فرد بودن این شی مرموز فضایی دارد.

شی مرموز فضایی متعلق به کهکشان همسایه است
در ابتدا تصور می شد که نور ساطع شده از داخل کهکشان خودمان باشد. اما پس از آنالیزهای مختلف مشخص شد نور از کهکشان CGCG 137-068 ساطع می‌شود که در صورت فلکی هرکول قرار دارد و به نظر می‌رسد دارای فاصله ای به طول ۲۰۰ میلیون سال نوری با زمین باشد که البته فاصله چندان دوری نیست.
هر چه مشاهدات تیم‌های مختلف افزایش می‌یابد بر موضوعات عجیب و غریب مطرح شده در خصوص این پدیده بیشتر دامن زده می‌شود. نور ساطع شده از این شی به طرز عجیبی درخشان است و تمامی طیف الکترومغناطیسی از اشعه ایکس تا امواج رادیویی را شامل می‌شود.
ستاره‌شناسان عقیده دارند رفتارهای این شی عجیب با رفتارهای سوپرنواها متفاوت است، با این وجود برخی از آن‌ها احتمال می‌دهند که این شی گونه‌ای از سوپرنوا باشد که بر اثر فروپاشی یک ستاره عظیم به‌وجود آمده است؛ ستاره‌ای که قبلا هیدروژن و هلیوم خود را از دست داده است.
در حالیکه ستاره‌شناسان در خصوص منشا این نور سردرگم هستند، میزان آن به‌تدریج در حال کاهش است. به هر حال تاکنون تمامی حدس‌ها و گمانه زنی‌ها در خصوص این شی مرموز فضایی بر پیچیدگی‌های آن افزوده است. ستاره‌شناسان ترجیح می‌دهند تا قبل از دریافت اطلاعات دقیق‌تر از این پدیده در خصوص آن هیچ‌گونه اطلاعات رسمی منتشر نکنند.