1397/05/03

تعویق پروژه فضاپیمای سرنشین دار بویینگ به علت نقص فنی

نمایندگان بوئینگ تغییر در برنامه پرواز اول سفینه فضایی استارلاینر"سی. اس.تی-100" (CST-100-Starliner) را تایید کردند. این سفینه به عنوان بخشی از برنامه ناو های سرنشیندار آمریکا برای فرستادن فضانوردان به ایستگاه فضایی بین المللی طراحی و ساخته شده است.
تعویق پروژه  فضاپیمای سرنشین دار بویینگ به علت نقص فنی

سیروس برزو: نمایندگان بوئینگ تغییر در برنامه پرواز اول سفینه فضایی استارلاینر"سی. اس.تی-100" (CST-100-Starliner) را تایید کردند. این سفینه به عنوان بخشی از برنامه ناو های سرنشیندار آمریکا برای فرستادن فضانوردان به ایستگاه فضایی بین المللی طراحی و ساخته شده است.
در ابتدا، این شرکت قصد داشت سفینه فضایی استارلاینر را برای بررسی کامل سامانه های آن و اطمینان کافی از درستی کارشان به شکل خودکار و  بدون خدمه در ماه اوت پرتاب کند و اولین ماموریت سرنشیندار آن در ماه نوامبر امسال باشد.  اما کار آزمایش های سفینه آنطور که پیش بینی می شد جلو نرفت و با توجه به تجدید نظر فعلی ، پرواز بدون سرنشین"سی. اس.تی-100" در اوایل سال آینده میلادی صورت خواهد گرفت و اولین ماموریت سرنشین دار به ایستگاه فضایی بین المللی  در اواسط 2019 .  دلیل این تاخیر را شرکت بوئینگ بروز برخی مشکلات فنی در آزمایش موتور موشکی سامانه نجات خدمه در جریان آزمایش، نشت سوخت به علت سوء عملکرد برخی از شیرهای تنظیم اعلام کرد. گرچه تشخیص دلیل بروز نقص فنی تقریبا زمان زیادی نبرد اما متخصصان این شرکت که در حال کار بر روی حل مشکل هستند می گویند رفع این اشکال کوتاه مدت نخواهد بود. 
در حال حاضر مهندسان بوئینگ در حال پیکره بندی سه فروند از سفینه فضایی استارلاینر هستند. اولین فروند برای آزمون کامل سامانه نجات خدمه استفاده می شود که در محوطه آزمایش بوئینگ در نیومکزیکو صورت می گیرد. دومین و سومین سفینه به فضا خواهد رفت. مشخص شده است که اولین سرنشین دار استارلاینر را کریستفر فرگوسن (Christopher Ferguson) - فرمانده آخرین ماموریت شاتل فضایی- که اینک به استخدام بوئینگ درآمده, به عنوان خلبان آزمایشگر این شرکت بر عهده دارد و دو فضانورد ناسا به نام های داگلاس هارلی (Douglas Hurley) و سونیتا ویلیامز (Sunita Williams) او را همراهی می کنند. 
دو شرکت خصوصی دیگر نیز برای بردن فضانوردان ناسا به ایستگاه فضایی بین المللی قرارداد بسته اند اما هنوز بطور دقیق مشخص نیست از چه تاریخی عملا برای  خدمات آماده خواهند شد.

فضانوردی و سرنشین‌دار |

نظر شما

پربازدیدکننده ترین خبر

بحران سایوز در روسیه

به دنبال حادثه شکست سایوز ام.اس-۱۰ (Soyuz-ms10) در پرتاب روز ۱۱اکتبر, طی چند روز گذشته گروه بزرگی از جست‌وجوگران توسط روسکاسموس (Roscosmos) اجیر شده‌اند تا منطقه سقوط حامل فضایی را وجب به وجب بگردند و قطعات حامل فضایی سقوط کرده را جمع‌آوری کنند. در پی کار این افراد تقریبا تمامی قطعات حامل فضایی سقوط کرده، پس از بسته‌بندی و کدگذاری به شرکت پروگرس (progress) سازنده حامل فضایی سایوز در شهر سامارا فرستاده شدند تا توسط مهندسان و کارشناسان مورد بررسی قرار بگیرند. گروهی از متخصصان به سرپرستی دیمیتری راگوزین (Dmitry Rogozin)، رئیس سازمان فضایی روسیه، بعد از رسیدن قطعات هم به سامارا رفتند تا در محلی که قطعات مراحل اول و دوم حامل فضایی سایوز به آن تحویل داده شد, ناظر بررسی‌ها بر روی این قطعات باشند. براساس اسناد و مدارک، هزینه‌های پرواز بیش از ۳میلیون روبل (به‌طور دقیق ۳،۱۳۰،۹۷۵روبل ۱۲کپک به اضافه ۴۷۵،۰۱۳روبل به عنوان مالیات بر ارزش افزوده) بوده است! سرنشینان فعلی ایستگاه تنها تا حدود اواخر دسامبر وقت دارند به زمین بازگردند و اگر بررسی‌ها بیشتر طول بکشد برای بازگرداندن آن‌ها باید سفینه سایوز جدیدی -البته بدون سرنشین- به فضا فرستاده شود. از سوی دیگر با توجه به سوراخی که در سفینه سایوز متصل به ایستگاه به‌وجود آمد, کارشناسان روسکاسموس معتقدند باید فضانوردان با راهپیمایی فضایی, بدنه خارجی آن را مورد بررسی قرار دهند و راهپیمایی هم مستلزم حضور دو فضانورد است در حالی که فعلا تنها یک فضانورد روس در ایستگاه فعال است و قرار بود بررسی بدنه خارجی را آوچنین به همراه او انجام دهد که به دلیل سقوط سایوز نتوانست به ایستگاه فضایی بین‌المللی برسد. روسکاسموس تلاش دارد هرچه زودتر از این مخمصه نجات پیدا کند و بتواند با رفع مشکل فنی حامل فضایی بالابرنده, ناو سرنشین‌دار دیگری به ایستگاه فضایی بین‌المللی بفرستد.