1397/05/03

افزایش نقش آفرینی دانشگاه ها در کل زیست بوم حوزه فضایی کشور

مرتضی براری، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان فضایی ایران، در جلسه بررسی مدل همکاری با دانشگاه‌ها در حوزه فضایی که با حضور نصراله جهانگرد، معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، مسعود برومند، معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، و حسین صمیمی، رئیس پژوهشگاه...
  افزایش نقش آفرینی دانشگاه ها در کل زیست بوم حوزه فضایی کشور

مرتضی براری، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان فضایی ایران، در جلسه بررسی مدل همکاری با دانشگاه‌ها در حوزه فضایی که با حضور نصراله جهانگرد، معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، مسعود برومند، معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، و حسین صمیمی، رئیس پژوهشگاه فضایی ایران، برگزار شد بر نقش آفرینی دانشگاه‌ها در کل زیست بوم بخش فضایی کشور تأکید کرد.
به گزارش روابط عمومی سازمان فضایی ایران، دکتر براری با اشاره به پروژه‌های جاری سازمان فضایی ایران با تعدادی از دانشگاه‌های برتر کشور گفت: «دانشگاه‌ها در روند توسعه فناوری فضایی نقش به‌سزایی داشته‌اند و هم اکنون سازمان فضایی ایران به دنبال تقویت دانشگاه‌ها و افزایش نقش آفرینی آن‌ها در کل زیست بوم فضایی است.»
رئیس سازمان فضایی ایران ضمن تاکید بر حمایت سازمان از پروژه‌های جاری در دانشگاه‌ها گفت: «در ماه‌های گذشته ۳ پروژه با ۳ دانشگاه کشور امضا شده است و در حال حاضر پروژه ماهواره کوچک دانشجویی (SSS) با همکاری سازمان همکاری‌های فضایی آسیا و اقیانوسیه (اپسکو) و پروژه ماهواره‌های مکعبی(Cube Sat)  با همکاری ۳ دانشگاه داخلی در حال انجام است.»

افزایش نقش آفرینی دانشگاه ها در کل زیست بوم حوزه فضایی کشور
وی ادامه داد: «در حوزه توسعه کسب و کارها و تجاری‌سازی محصولات فضایی نیز با برگزاری نشست‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی در دانشگاه‌های برتر، تعامل و همکاری نزدیکی با دانشگاه‌ها انجام شده است که به دنبال توسعه این همکاری‌ها هستیم.»
معاون وزیر ارتباطات با بیان برخی از چالش‌های کشور در حوزه مدیریت منابع آب، مدیریت بلایا، خشکسالی و گرد و غبار، افزود: «منشأ ۹۰ درصد بلایای طبیعی از هوا بوده و صرفاً ۱۰ درصد آن شامل زلزله، رانش و نشست زمین و آتش فشان از زمین است و ماهواره‌های سنجشی و راداری کاربردهای فراوانی در پایش و مدیریت این مخاطرات دارند و با توجه به این مساله، در تعریف پروژ‌ها و مدل مشارکت، علاوه بر توسعه فناوری بومی باید به اثر گذاری آن در حل چالش‌های پیش روی کشور نیز توجه شود.»
براری با اشاره به مطالعه مدل‌های موفق در کشورهای توسعه یافته خاطر نشان کرد: «ویژگی این مدل‌ها این است که علاوه بر منافع اقتصادی حاصل از آن، منجر به ایجاد آثار اجتماعی و اقتصادی در سایر بخش‌ها نیز می‌شود، لذا زیست بوم ماهواره‌های سنجشی نیز در سازمان فضایی ایران طراحی شده و درصدد هستیم اقتصاد این بخش را نیز فعال نمائیم.»
رئیس سازمان فضایی ایران در ادامه افزود: «در طی مراحل ساخت یک ماهواره تعداد ۴۰ فناوری ایجاد شده است که این فناوری‌ها قابلیت تجاری‌سازی دارند و می‌توان از سرریز فناوری‌های کسب شده در دیگر صنایع بهره برد که در این زمینه با چند دانشگاه مذاکره شده است.»

افزایش نقش آفرینی دانشگاه ها در کل زیست بوم حوزه فضایی کشور
وی خاطر نشان کرد: «رویکرد سازمان فضایی ایران این است که کنسرسیوم همکاری بین شبکه دانشگاهی تشکیل شده و دانشگاه‌ها در کل زیست بوم بخش فضایی کشور نقش آفرینی نمایند.»
در این جلسه مسعود برومند معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه دانشگاه‌های داخلی با برخی دانشگاه‌های خارجی در حوزه توسعه فناوری فضایی همکاری خوبی داشته‌اند گفت: «به منظور دستیابی به اهداف مورد نظر نیاز به نقشه راه اجرایی و عملیاتی داریم که مبتنی بر استانداردها بوده و مأموریت‌های هر بخشی نیز مشخص و در این نقشه راه، نقش دانشگاه‌ها نیز تعریف تا در حوزه خدمات و کاربرد فناوری فضایی نیز بتوان مشارکت نمود.»
در ادامه این نشست نصراله جهانگرد، معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، ضمن تأکید بر تدوین سند مشترک در سطح ملی گفت: «با توجه به مخاطرات موجود در کشور مانند بحران آب و خشکسالی، زمینه‌های همکاری زیادی با دانشگاه‌ها وجود دارد که بایستی از این ظرفیت استفاده نمائیم، لیکن مسئله اقتصاد این بخش و کاربردهای عمومی و عام المنفعه باید به عنوان محور در نظر گرفته شود.»
جهانگرد با اشاره به ضرورت وجود یک برنامه بلند مدت برای بخش فضایی کشور تصریح کرد: «زمینه همکاری با دانشگاه‌ها باید مأموریت‌گرا شود و از تجربه‌های گروه‌های پژوهشی نیز در روند این برنامه استفاده شود.»
وی افزود: «یک اقدام مشترک اختصاصی با کشورهای همسایه برای یک حوزه چالشی مانند گرد و غبار و یا منابع آب تعریف و پیشنهاد شود و از ظرفیت دانشگاه‌ها در این موضوع بهره‌برداری گردد.»

داخلی | راهبرد |

نظر شما
اخبار مرتبط

تفاهمنامه دانشگاه آزاد مرودشت و پژوهشکده مکانيک سازمان فضايي ايران

1394/07/19
دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت و پژوهشکده مکانیک سازمان فضایی ایران تفاهم نامه همکاری امضا کردند . رضا طحان مدیر روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت گفت: توسعه همکاری‌های دوجانبه، استفاده...

چالش حوزه پژوهش، ضعف ارتباط بخش های مدیریتی و صنعتی با دانشگاه است

1394/09/18
محمد فرامرزی رئیس گروه پژوهش و آینده نگری سازمان مدیریت و برنامه ریزی چهارمحال و بختیاری یادآور شد: برقراری ارتباط بین دستگاه های اجرایی و مدیریتی با دانشگاه ها و همچنین انجام پژوهش های...

یأس و ناامیدی در بین دانشگاهیان حوزه فضایی

1394/10/16
کارشناسان معتقدند بازبینی نحوه مدیریت حوزه فضایی نشان می‌دهد که سیاست‌های اجرایی توسعه این حوزه مناسب نبوده، به نظر می‌رسد با عملکرد دولت در این حوزه ناامیدی در بین دانشگاهیان ایجاد شده...

پربازدیدکننده ترین خبر

جوان‌ترین فضانورد جهان که بود؟

در حالی که دنیا هنوز از پرواز گاگارین (Yuri Gagarin) در شگفت بود رسانه‌های شوروی خبر پرتاب دومین فضانورد این کشور را اعلام کردند، اما تنها خبر این پرواز جهانیان را بهت زده نکرد بلکه سن فضانورد هم باعث تعجب شد. گرمان تیتف سرنشین سفینه وستک-۲ (Vostak-2) تنها ۲۵ سال سن داشت. سفینه وستک-۲ در ساعت ۰۶:۰۰ روز ۶ اوت ۱۹۶۱ از پایگاهی به فضا پرتاب شد که در آن زمان رسانه‌های گروهی شوروی اطلاع روشنی از آن را اعلام نکردند. گزارش خبرگزاری رسمی شوروی(تاس) درباره پرتاب در ساعت ۰۷:۴۰ و فقط در زمانی پخش شد که کاملاً مطمئن شدند که سفینه در مدار و فضانورد در حالت خوب است. در این اعلامیه هدف پرواز مطالعه اثرات بی وزنی در پروازهای طولانی بر روی بدن انسان و عکس العمل بدن در این پرواز بازگشت به زمین همچنین بررسی کار انسان در شرایط بی‌وزنی و بررسی سفینه فضایی توسط کیهان نورد ذکر شده بود.