1397/05/02

ثبت تصویر مارس اکسپرس توسط یک فضاپیمای دیگر

آژانس فضایی اروپا اخیرا در شبکه اجتماعی خود تصویری مبهم از یک فضاپیما را منتشر کرده است. جسم محو باریک با زمینه سیاه که در تصویر مشاهده می‌کنید، فضاپیمای مارس اکسپرس (Mars Express) متعلق به آژانس فضایی اروپا (ESA) است. این تصویر جالب توسط دوربین مدارگرد مریخ (Mars Orbiter Camera) که بر روی نقشه‌بردار...
ثبت تصویر مارس اکسپرس توسط یک فضاپیمای دیگر

این تصویر جالب توسط دوربین مدارگرد مریخ (Mars Orbiter Camera) که بر روی نقشه‌بردار سراسر مریخ (MGS) قرار دارد، ثبت شده است. نقشه‌بردار سراسر مریخ از سال ۱۹۹۷تا ۲۰۰۶ بر فراز مریخ بوده و بیش از ۲۰هزار بار دور این سیاره چرخیده است. حاصل این همه گردش هم بیش از ۱۲۰هزار تصویر از مناطق مختلف مریخ است.
مارس اکسپرس یک مأموریت اکتشاف فضا است که توسط آژانس فضایی اروپا انجام شده‌است. مأموریت مارس اکسپرس کاوش سیاره مریخ و نخستین تلاش مأموریت سیاره‌ای این آژانس است. واژه اکسپرس در اصل اشاره به کارایی و سرعتی است که این فضاپیما طراحی و ساخته شده ‌است. با این حال اکسپرس بیانگر سفر نسبتا کوتاه بین سیاره‌ای فضاپیما نیز است.
مأموریت مارس اکسپرس به مطالعه مدار داخلی، زیر سطحی، سطح و اتمسفر و محیط زیست سیاره مریخ اختصاص یافته‌است. این فضاپیما حامل هفت ابزار علمی، یک فرودگر کوچک، یک رله کاوشگر و دوربین دیده‌بانی (Visual Monitoring) است که همه برای کمک به حل رمز و راز و معمای آب از دست رفته مریخ طراحی و انجام شده‌ است.
این نخستین تصویر موفقیت آمیز از یک فضاپیمای مدارگرد مریخ است که توسط یک فضاپیمای دیگر در مدار مریخ ثبت شده است.

کاوش‌های فضایی | عکس و فیلم و اینفوگرافیک |