استفاده از داده های تصویری ماهواره ای برای کمک به پیش بینی شاخص های اقتصادی

0 472

هم اکنون دولت هند در حال کار روی یک پروژه ماهواره‌ای است که هدف آن مشخص کردن شاخص‌های اقتصادی و توسعه با کمک تصاویر ماهواره‌ای است. با استفاده از این اطلاعات سیاست­گذاران می‌توانند بر اساس داده‌­های زمان واقعی (آنی)، راه­‌حل­‌های ویژه­‌ای برای مشکلات بخش‌های مختلف مانند بهداشت، آموزش، کشاورزی، بهداشت و اشتغال ارائه کنند.

گفتنی است اکثر سیاست­گذاری­‌های کنونی بر مبنای داده­‌های سرشماری یک دهه گذشته صورت می­‌گیرد که با تاخیر زیادی در دسترس قرار گرفته و احتمال وجود خطا در آنها زیاد است.

یک مقام ارشد دولتی که در این پروژه مشارکت دارد، به اکونومیک تایمز گفت کمیسیون سیاستگذاری (NITI Aayog یا موسسه ملی تحول هند) در حال برنامه­‌ریزی برای همکاری با موسسه فناوری دهلی (IIT-Delhi) در یک پروژه بلندمدت است تا بتوانند روشی برای استفاده از ابزار یادگیری ماشین و بررسی و تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای در سطح منطقه‌ای ابداع کنند.

گفتنی است کمیسیون سیاستگذاری (NITI Aayogاتاق فکر دولت هند است که هدف آن دستیابی به توسعه پایدار و افزایش فدرالیسم تعاونی، با تقویت مشارکت دولت های ایالتی هند در فرآیند سیاست گذاری اقتصادی ایجاد شده است.

این مقام دولتی می­‌گوید: «برخی پژوهشگران کمیسیون سیاستگذاری علاقه دارند اطلاعات بیشتری درباره این کار بدست آورند و با کاربردهای محتمل آن بیشتر آشنا شوند. ما تا کنون همکاری رسمی با کمیسیون سیاستگذاری نداشتیم اما در حال گفت و گو و مذاکره با آنان درباره این جنبه‌ها هستیم، یعنی هم در زمینه پژوهش و هم در زمینه کاربردها.» از دید پروفسور، این فناوری، کاربردهای بسیاری دارد. برای مثال می‌توان از این فناوری برای ارزیابی نیاز مناطق مختلف به افزایش سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش و چگونگی پیشگیری از مقاومت‌ها و هدر رفت منابع و موارد مشابه استفاده کرد.

همچنین از این ابزار می‌توان برای شناسایی و معرفی مناطق در خطر استفاده کرد، مناطقی که شیوع بیماری‌های مرتبط با منابع آب یا دنگ در آنها شدید است، مناطقی که وضعیت بهداشت و درمان در آنها نامناسب است یا وضعیت مراقبت‌های پیش از زایمان و پس از زایمان در آنها مطلوب نیست و باید این وضعیت را بهبود داد و موارد مشابه دیگر. محققان دانشگاه استنفورد از تصاویر ماهواره‌ای روزانه (همراه با داده های مربوط به نور شب) برای تخمین دقیق میزان مصرف و دارایی‌های خانوار استفاده کردند. موسسه فناوری دهلی نیز مشابه چنین پژوهش­‌هایی را تکرار کرده است. موسسه فناوری دهلی از تصاویر ماهواره‌ای حدود ۲۰۰هزار روستاها در پنجاب، هاریانا، اوتار پرادش، بیهار، جارکند و بنگال غربی استفاده می‌کند تا ابزارهای یادگیری ماشین را توسعه داده و ارزیابی دقیقی از وضعیت اجتماعی و اقتصادی آنها به‌دست آورد.

منبع economictimes.indiatimes.com
با اشتراک گذاری مطلب از اسپاش حمایت کنید
https://espash.ir/?p=10423
مطالب پیشنهادی اسپاش
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها